Do tej pory praca zdalna stanowiła dodatek do pracy biurowej. Nierzadko była jakąś formą korzyści dla pracownika. W trakcie trwającej od wielu miesięcy pandemii dla poniektórych home office stał się już obowiązkiem. Ale nie wszyscy potrafią poradzić sobie z takim trybem pracy. Rozwiązaniem jest właściwa organizacja. Jak więc zaplanować sobie pracę w domowych warunkach?
W związku z bieżącym stanem epidemiologicznym, dużo korporacji zdecydowało się przenieść na tryb home office. Dla odsetka pracowników, którzy nie mieli uprzednio doświadczenia z takim systemem pracy, skuteczne zaplanowanie czasu może wydawać się ogromnym wyzwaniem, bo zmusza ich do dostosowania się do paru nowych reguł.
Jak stworzyć ergonomiczne miejsce do pracy w domu?
Na wstępie trzeba znaleźć sobie optymalne miejsce do pracy. Idealnym rozwiązaniem jest pokój przeznaczony tylko do niej. Jednak nie w każdym mieszkaniu jest to wykonalne. Czasami mamy tylko minimum przestrzeni na ustawienie stolika bądź biurka i to również się sprawdzi. Kluczowe jest natomiast to, aby strefa pracy była rozdzielona od strefy osobistej. Koniecznie musimy również zwrócić uwagę na oświetlenie, żeby w miarę możliwości było naturalne.
Jak tanio urządzić miejsce do pracy? Gdy nie masz w mieszkaniu ergonomicznego krzesła czy biurka to rekomendujemy rozważyć jego kupno od znajomych bądź sprawdzić regionalne ogłoszenia o sprzedaży na portalach społecznościowych.
Praktyczne rozplanowanie trybu pracy
W trakcie pracy w domu kluczowa jest samodyscyplina oraz zaangażowanie w realizowaniu zadań. Powinniśmy działać tak samo, jak w czasie pracy w biurze. Gdy nasze godziny pracy nie są z góry ustalone, to zalecamy wybrać te, w których pracujemy najefektywniej. Warto pamiętać, by w godzinach pracy nie planować innych obowiązków. Skuteczną metodą na skupienie się na pracy jest wyłączenie powiadomień z mediów społecznościowych czy stosowanie metody Pomodoro, polegającej na 25 minutowych cyklach pracy z 5 minutową interwałem pomiędzy następnymi czynnościami.
Praca w domu a dress code
Dzień przesiedziany w piżamie pomimo, że brzmi wygodnie, może niekorzystnie oddziaływać na nasze zaangażowanie. Codzienne ciuchy mogą może być tak wygodny, że będzie powodować stan odprężenia. By do tego nie dopuścić warto zadbać o swój ubiór, zwłaszcza jeżeli w czasie pracy zdarzają się konsultacje na videochacie. Będziesz się czuć wtedy pewniej.
Kontakt ze współpracownikami
W przypadku trybu pracy na home office znikają tradycje biurowe jak poranne rozmowa przy śniadaniu, wspólne wyjście podczas przerwy obiadowej czy dojazd do biura. Do zachowania koleżeńskich relacji ze współpracownikami warto użyć darmowych komunikatorów typu Messenger. W razie konieczności porozmawiania równocześnie z szerszą grupą pracowników, lepszym rozwiązaniem będzie spotkanie online przez Zoom, Skype czy Google Meet. Jeżeli czujemy potrzebę rozmowy, warto poruszyć z przyjaciółmi z pracy też tematów prywatnych. W home office niezmiernie ważne jest utrzymanie stosownego komfortu mentalnego, szczególnie kiedy z rzadka widujemy się z innymi znajomymi.